Общее·количество·просмотров·страницы

Опис досвіду

Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у різні сфери діяльності людини не оминає і галузь освіти.
У зв’язку з цим особливої значущості набуває переорієнтація мислення сучасного вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність використовувати ІКТ, як допоміжний навчальний ресурс. Сьогодні, коли прийняті нові Державні стандарти основними результатами діяльності педагога є не самі по собі знання, уміння і навички а набір ключових компетентностей.
Ключова компетентність — спеціально структурований комплекс характеристик (якостей) особистості, що дає можливість їй ефективно діяти у різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів. Ключова компетенція — певний рівень знань, умінь, навичок, ставлень, які можна застосувати у сфері діяльності людини; Серед ключових компетентностей визначено вміння вчитись (навчальна), громадянська, загальнокультурна, компетентність з інформаційних та телекомунікаційних технологій, соціальна, підприємницька. Адже модель сьогоднішнього випускника як особисті я бачу такою.
Актуальним є питання розвитку ключових компетентностей на уроках історії з використанням ІКТ. Використання нових інформаційно-комунікаційних технологій в освіті обговорюється  на сторінках всіх фахових газет та журналів. При цьому для кожного вчителя очевидною є доцільність використання комп’ютерів для навчання учнів . Можливості надання інформаціїза використання комп’ютера дозволяють змінити та безмежно збагатити зміст освіти. Виконання будь-якого завдання за допомогою комп’ютера створює умови для підвищення інтенсивності навчальних занять. Використання варіативного матеріалу та різних режимів роботи сприяє формуванню комунікативних навичок, активізує творчу діяльність . Таким чином, інформаційні технології, разомз правильно підібраними технологіями навчання створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації, індивідуалізації навчання, атакож умови для формування ключових навчальних компетентностей. Ось саме і тому я обрала темою майстер - класу: «Розвиток ключових компетентностей   з використанням  інформаційно – комунікаційних технологій».
Головною метою своєї педагогічної діяльності, а отже і ідеєю досвіду вважаю наступне: 1) навчити учнів використовувати різні історичні джерела, зокрема інформаційні, критично осмислювати їх; 2) знаходити у минулому можливі шляхи розв'язання сучасних суспільних проблем; 3) використовувати набутий досвід та результати діяльності у своєму житті; 4) теоретично обґрунтувати та представити розроблену методику організації процесу навчання історії з використанням ІКТ.
Використання ІКТ має такі переваги:
• індивідуалізація навчання;
• інтенсифікація самостійної роботи учнів;
• зростання обсягу завдань виконаних під час навчання;
• розширення інформаційних потоків при використанні Інтернет-мережі;
• підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різних форм роботи, можливості використання ігрового моменту;
•комп’ютер надає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, за допомогоюновітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть учні з низьким рівнем успішностохоче працюють з комп’ютером. Вважаю, що інформаційно-комунікаційні технології є необхідним компонентом професійної культури сучасного вчителя. Необхідність впровадження інформаційних технологій , формування ключових компетентностей учнів наразі не викликає сумніву.
Широкі можливості у процесі формування ключових компетентностей отримують учні під час роботи з Інтернет-ресурсами.
Технологія реалізації провідної ідеї досвіду.
Використовую їх для:
• підготовки повідомлень, творчих робіт, мультимедійних презентацій та публікацій.
Учителю історії важливо навчити учнів працювати  з історичними джерелами та аналізувати їх. Текстові джерела є основою для організації учнівського дослідження, однією з форм самостійної роботи.
Цю роботу я проводжу  з  використання комп’ютерних технологій: Широко в своїй практиці використовую мультимедійні засоби навчання (мультимедійні презентації та публікації, створені за допомогою програм PowerPoint та Publisher). Саме мультимедійні презентації виконують наступні функції: • ілюстративну (забезпечує принцип наочності при вивченні того чи іншого питання нової теми; • структурування навчальної інформації; • організація пояснення нового матеріалу в різних формах (розповіді, евристичної бесіди, діалогу, розв’язання проблемних ситуацій тощо); • забезпечення емоційного забарвлення (використання музичного супроводу, кольорової гами, репродукцій, художніх творів тощо). Перевага представлення інформації у вигляді презентації полягає в тому, що при необхідності в процесі навчання учень може самостійно повернутися до тієї частини інформації, яку не засвоїв, не відволікаючи при цьому вчителя. І навпаки, коментуючи матеріал, який знаходиться на слайдах, учитель може детальніше зупинитися на певних моментах.  Дуже цікава форма підготовки домашнього завдання у вигляді виконання презентації. При підготовці презентації учень повинен провести величезну роботу, використовувати велику кількість джерел інформації, що дозволяє уникнути шаблонів і перетворити кожну роботу на продукт індивідуальної творчості. При цьому, за допомогою учителя в ході підготовки презентації учень переробляє величезну кількість матеріалу, перетворюючи наявну інформацію в абсолютно новий продукт.Вважаю доцільним використання ІКТ на уроках узагальнення .
Прийоми організації різних етапів уроку з використанням мультимедійних презентацій
1.Організаційний момент .
Вступне слово вчителя. Забезпечення мотивації і сприйняття учнями мети і завдань уроку Титульний слайд, на якому представлена дата, тема уроку, план вивчення теми. Можливе поетапне виведення інформації на екран (використання ефектів анімації) у міру її озвучування вчителем. Виведенню інформації на екран може передувати коментар вчителя, уточнюючі питання або проблемні завдання, за допомогою яких учні можуть самостійно сформулювати тему уроку.
2.Актуалізація знань
Перевірка засвоєння раніше вивченого матеріалу Актуалізація знань на уроці може проходити в різних формах. Тест Виведення на слайд тестових завдань з варіантами відповідей. При цьому необхідно розміщувати на слайді не більше одного питання. 21 Кількість тестових питань не повинна перевищувати 5-7 завдань.
Заповнення схематичних діаграм На слайді з'являється частково заповнена діаграма, в якій учні повинні заповнити пропуски. Для перевірки правильності виконання завдання доцільно використовувати систему гіперпосилань, яка дозволяє перейти на слайд з готовою діаграмою, а потім повернутися в основну презентацію.
Робота з ілюстраціями На слайді демонструється зображення об'єктів, які повинні бути визначеними учнями. Може бути дано додаткове завдання по опису властивостей об'єкту, його якостей або характеристики подій, зображених на ілюстрації.
 Робота з термінами На слайді з'являється список термінів (або визначень). Для перевірки виконання завдання за 22 допомогою анімації демонструються правильні відповіді.
Фронтальний опитування. Слайд виступає як візуальне підкріплення інформації, що сприймається на слух, що дозволяє акцентувати увагу на обговорюваних питаннях.
3. Вивчення нового матеріалу
Лекція вчителя Порядок слайдів повинен відповідати викладу лекційного матеріалу і може включати: Поетапне виведення текстової інформації, обов'язкової для запам'ятовування і складання конспекту; Показ ілюстративного матеріалу, що сприяє кращому засвоєнню текстової інформації (зображення об'єктів, персоналій і т.д., що вивчаються); Поетапне пред'явлення логічних схем, діаграм, що ілюструють динамічні процеси і причинно- наслідкові зв'язки; Роботу по заповненню таблиць. 
Фронтальна бесіда У міру вивчення матеріалу за допомогою спливаючих питань для роздумів можна залучити клас в обговорення проблеми. Робота з текстами і документами, виконання практичної роботи. На слайді виводиться послідовна інформація виконання роботи, а також контрольні питання; Можливо організувати перевірку виконання завдань за допомогою гіперпосилань. Перегляд відеофрагментів У разі потреби можлива вставка в презентацію відеофрагментів. Слід пам'ятати, що відеофрагмент, який в цьому випадку використовується, повинен знаходитися в тій же теці, що і сама презентація.
Повідомлення учнів Свої повідомлення учень може супроводжувати власними презентаціями, що допоможе отримати навички роботи з інформацією і досвід її пред'явлення.
Такі види роботи сприяють розвитку навчально – пізнавальній, інформаційній, комунікативній компетентностям.
• перегляду та обговорення освітніх, науково-популярних відеоматеріалів у відеохостінгах;  
В своїй роботі активно застосовую електронні посібники та підручники. У наш час можна забезпечити себе великою кількістю таких посібників, наприклад, мультфільми, навчальні фільми з серії «20 кроків до мрії» , «Історія України», «Країна: історія українських земель»», «Невідома Україна», «Вирішальні битви», «Обличчя української історії», відеоканал «Історія України» та інші, які поглиблюють знання учнів, формують  критичне ставлення до подій того чи іншого періоду. Це розвиває дуже добре інформаційну, ціннісно- смислову, загальнокультурну компетентності.
На різних етапах уроку використовую педагогічні програмні засоби: «Золота скарбниця України», «Міфи народів світу». Особлива цінність застосування комп'ютерних технологій полягає в самостійному дослідженні учнями властивостей, понять, категорій, процесів, явищ, під час якого учні самі обирають стратегію поведінки, намагаються практикувати свою діяльність, роблять висновки про значущість отриманих даних, що сприяє оптимізації навчального процесу. Часто подорожуємо у віртуальні музеї світу, де знайомимося з експонатами, які висвітлюють те чи інше питання історії. Тут діти наглядна знайомляться з експонатами музеїв.
• створення  блогів;
Мною створено блог за допомогою якого  доповнюю викладений на уроці матеріал цікавими фактами, відео, тестами , презентаціями, необхідними коментарями. За допомогою інтернет-блогу займаюся з учнями додатково, готуючи їх до найрізноманітніших конкурсів, олімпіад та семінарів,  намагаюсь учнів зацікавити до цієї праці. Вчупроводити історичні  дослідження, результати яких учні мають можливість презентувати у блозі . Навчальний блог дозволяє самовдосконалюватися вчителю як у знанні свого профільного предмету, так і в освоєнні основ інформатики .
• обміну інформацією та консультування.
Зручними у використанні в процесі навчання історії є хмарні сервіси. Google надає безліч додатків і сервісів, але я використовую у навчанні:
Google ArtProject — інтерактивно представлені популярні музеї світу,    
Google Maps — набір карт,
Google Translate — перекладач,
YouTube — відеохостинг,
Google Диск — єдиний простір для зберігання файлів і роботи з ними. Якщо брати до уваги той факт, що при використанні хмарних технологій у школі автоматично знімаються всі проблеми, пов’язані з продуктивністю комп’ютера та кількістю вільного місця на вінчестері (обчислення можна проводити навіть на смартфоні або планшеті); знімаються проблеми, пов’язані з легалізацією програмного забезпечення; від користувача (як викладача, так і учня) не вимагається знання програмування, то це буде не тільки зручним чинником, але й економічним.
У віртуальному кабінеті використовують такі типи документів: спільного використання, документи-шаблони, для ознайомлення, до виконання, а також різноманітна інформація з навчальної та виховної роботи, наприклад інформація для учнів щодо організації тематичних екскурсій, конкурсів, олімпіад, шкільних КВК, районних та міжнародних конкурсів, завдання для підготовки до контрольних робіт, ЗНО тощо.
Для того, щоб захопити дітей, зробити виконання домашніх завдань цікавим заняттям, я навчила їх  працювати в сервісі Google Drive - безкоштовному онлайн-офісі, що включає в себе текстовий, табличний процесор і сервіс для створення презентацій, а також інтернет-сервіс хмарного зберігання файлів з функціями файлообміну. Це веб-орієнтоване програмне забезпечення, тобто програма, що працює в рамках веб-браузера без інсталяції на комп'ютер користувача. Документи і таблиці, створювані користувачем, зберігаються на спеціальному сервері Google, або можуть бути експортовані в файл. Це одна з ключових переваг програми, оскільки доступ до введених даних може здійснюватися з будь-якого комп'ютера, підключеного до Інтернету (при цьому доступ захищений паролем). Це дуже зручно. Адже учень готуючи будь- яку роботу дає доступ учителеві і учитель може спостерігати за працею учня  не зустрічаючись з ним а спілкуючись в онлайн – сервісі. Це підготовка конкурсних робіт, робіт МАН та інше. Я часто виправляю неточності учнів не спілкуючись з ним і це учень бачить сидячи вдома за комп’ютером.
Одним із першочергових завдань сучасної освіти є запровадження новітніх технологій навчання й оцінювання. Адже саме контроль результатів забезпечує зворотний зв'язок у процесі навчання. Серед засобів об'єктивного контролю найбільш науково обґрунтованим є метод тестування із залученням технічних засобів для його проведення та обробки результатів. Я використовую Google форми. Адже це значна економія часу. Навіть сидячи вдома у вихідний я можу відислати тестові завдання учням і проаналізувати їх відповіді. Хай вони їх дадуть з використання допоміжної літератури однак інформація залишиться в пам’яті, адже вони її будуть шукати самі.
 Використання інформаційних ресурсів і пошукових засобів мережі Інтернет надає учням широкі можливості при розв’язуванні навчальних завдань дослідницького характеру, пошуку й аналізу необхідних для цього матеріалів. Під час самостійної та дослідницької роботи, підготовки рефератів і доповідей, добору додаткових матеріалів до навчальних предметів перед учнями постає питання пошуку інформації. Систематична організація такої роботи сприяє розвитку вмінь учнів працювати з даними, аналізувати їх, критично осмислювати, відкидати хибні або спотворені повідомлення тобто розвивати ключові компетентності.
Заслуговують на увагу дослідження учнів 9 - 11 класів з тем «Голодомор 1932 - 1933 років в моїй родині», «Роки Великої Вітчизняної війни на с.Цвітоха» «Доля переселенців с.Цвітоха в післявоєнний період» та ін. В усіх цих видах роботи розвиваються комунікативні компетентності та компетентність особистого самовдосконалення.
Отже, позитивні сторони впровадження «віртуального кабінету»: доступ до даних будь-де і будь-коли, доступність і прозорість діяльності учня, швидкість інформування учня та його батьків, збір і зберігання всіх даних в одному місці, середовище для обміну досвідом і навчання учнів, прозорість діяльності вчителя, організація спільної роботи, участі у проектах тощо.
Я переконалася, що внаслідок використання ІКТ на уроці історії:
•      збільшується можливість використання наочних матеріалів на уроці;
•      підвищується ефективність праці на уроці і учня, і вчителя;
•      встановлюються міжпредметні зв'язки з основами інформатики та обчислювальної техніки;
•      стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом вчителя історії та інформатики, спрямована на створення електронних навчальних продуктів;
•      змінюються на краще стосунки вчителя з учнями, особливо з тими, хто цікавиться комп'ютерами: вони починають бачити в учителеві «споріднену душу»;
•      змінюється ставлення до комп'ютера: учні починають сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не як цікаву іграшку.
Таким чином, використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії дозволяє розвивати пізнавальні навички учнів, уміння самостійно конструювати знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, уміти виділити сформулювати та розв’язати проблему, під час групової роботи над проектами створити умови для формування толерантності та уміння спілкуватися. У результаті учні оволодівають прийомами навчальної діяльності, навичками аналізу та відбору інформації. Саме це й формує «компетенції». Педагогічна діяльність ґрунтується на трьох китах: творчість учителя, мультимедійні та проектні технології, творчість учнів. Результати роботи над ідеєю:
Покращилася успішність учнів
Більше учнів приймають участь у олімпіадах і показують результат.
Активніше приймають участь у конкурсах
Таким чином,  використання інноваційних інтерактивних технологій, елементів компаративного аналізу і комп’ютерних інформаційних технологій на уроках історії допомагають реалізувати поставлені перед ним задачі:
•адаптувати учня до умов сучасного життя;
•формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
•формувати ключові компетентності.